Pri výchove našich synov sa s manželom v otázke sladkostí snažíme byť dosť striedmi. Mimo rodiny je beztak dosť príležitostí na sladkosti od pani doktorky či po nedeľnej omši. V uplynulom školskom roku som sa však mohla presvedčiť, na čo môžu byť gumové medvedíky dobré.
Dvaja z našich troch synov sú už školopovinní. V Nemecku niet žiadnej možnosti domácej školy. Pozor spoiler: Schulpflicht, školská povinnosť, je argumentom, ktorý používa štát ako posledné slovo proti rodičom detí. V detailoch sa však školský systém v Nemecku líši, keďže školstvo spadá do kompetencií jednotlivých spolkových krajín. Nasledujúce riadky píšem o štátnej základnej škole v Berlíne.
Pri slávnostnom otvorení prvého ročníka školy (to sa v Nemecku oslavuje v bombastickom štýle, akási náhrada prvého svätého prijímania) sa riaditeľ školy prihovoril prítomným rodičom s tým, aby si zvykli na to, že od teraz nebudú vedieť o všetkom, čo robia ich deti a čo sa v škole deje a že sa majú – obrazne povedané – držať bokom. Za dva roky, pri ďalšom otvorení prvej triedy, sa to znovu opakovalo ako pokazená platňa. Onedlho som sa mohla presvedčiť, ako si to pán riaditeľ v praxi predstavoval.
Prvá trieda sa od slovenskej líši okrem iného tým, že rozvrh je umelo nafúknutý, takže prváci končia vyučovanie najskôr o 13:30 (takto to mal syn dvakrát do týždňa), inokedy až o 14:00. Nasleduje (nepovinná) družina do 16:00, pre deti pracujúcich rodičov aj dlhšie. Súčasťou rozvrhu je každý deň aj takzvaný tímový čas, za ktorý však nezodpovedá učiteľka, ale vychovávateľka z družiny, a keďže to je „riadna hodina“, nemožno ju vynechať. Náplň tímového času závisí od vychovávateľky, ale keďže ide o veľmi vágne pomenovanie, skryje sa tam čokoľvek, čiže aj ideologický obsah.
Tak sa stalo, že sme sa na jar – len tak mimochodom – dozvedeli, že na tejto hodine vychovávateľka číta deťom z knihy zobrazujúcej slovami vychovávateľky „alternatívne formy rodiny, tak ako si to dnes všetci želáme“. Knižná séria od autora Kai Pannen pojednáva o dvoch mužských hrdinoch, pavúkovi križiakovi menom Karl-Heinz a jeho „partnerovi“ muche menom Bisy. V prírode by bolo, samozrejme, „priateľstvo“ medzi muchou a pavúkom nemožné a skončilo by zamotaním muchy do pavúčej siete a následným zhltnutím. Ešte taká včielka Mája (nemecko-japonský produkt) tomu rozumela. Dnes je už všetko inak.
V knihe je zobrazená „láska“, ktorá je silnejšia než príroda a Karl-Heinz sa stane vegetariánom. Dvaja hrdinovia dostanú od poštára vajíčko, z ktorého sa vyliahne „ich“ dcéra tarantula, ktorá po vyliahnutí nevie, aká je jej identita. Hlavní hrdinovia ju spolu vychovávajú. Neskôr sa v príbehu objaví nočný motýľ Constanze vystupujúci s nafarbenými krídlami v nočnom klube pod menom Conchita (áno, áno: podobnosť s realitou čisto náhodná).
Diskusia k článku
11Démokritos
Pred 21 dňami
Je to na hlavu a proti akémukoľvek zdravému prístupu v školstve. Rodič by mal byť, naopak, aktívnym partnerom školy a nie, že ani nevie, čo jeho deťom tlačia do hlavy. Na druhej strane, veď ani v Nemecku nie sú len bežné štátne školy, je z čoho si vyberať, nie? Ale ani tragicky to netreba brať, za socializmu bol obsah výučby tiež ideologicky škodlivý, hoci inak, a kto chcel s deťmi si to zrovnal. Dieťa nabádať aby si zapchalo uši sa mi ale vidí byť za čiarou, to už radšej fakt hľadať inú školu.
Pavol
Pred 21 dňami
Už je naštvamých ľudí dosť. Nemci sú veľmi diskrétni, ale chcú to zmeniť.
MartinX
Pred 21 dňami
Pred necelým storočím tlačili do detí bájky o vyvolenej árijskej rase, dnes o vyvolených menšinach. Nič nového pod slnkom.
Baronka
Pred 21 dňami
Tá bájka o hlúpej husi sa mi páči. Ukazuje, že ak chce niekto byť niekým iným ako ho Pán Boh stvoril, je to nebezpečné a môže prísť o život. Toto treba deťom čítať. A mnoho iných bájok.
Surko
Pred 21 dňami
No predpokladám, že tú školu nenavštevujú deti moslimských prisťahovalcov lebo v takom prípade by to s riaditeľom vyriešili veľmi rýchlo .