Všeobecne sa má za to, že volič vo vlastnom záujme zveruje moc riadiť štát ľuďom, ktorí ponúkajú dobrý program a sú schopní ho realizovať. Je to naivná predstava. V skutočnosti sa program vo volebnej kampani zanedbáva a kompetentnosť uchádzačov o moc si občan nemá ako overiť. V praxi teda môže štát riadiť kdejaký hlupák, a často to tak aj je, ak sa mu podarí zapôsobiť na voličov a získať ich hlasy. Voľby viac ako čokoľvek iné rozhoduje politický marketing.
Ľudia z reklamy, ktorých platia politické strany, aby dostali svojich politikov do parlamentu, sú pragmatici a realisti. Je im jasné, že predávajú problematický tovar. Preto kľúčom k úspechu nie je jasné vysvetľovanie toho, čo politici predstavujú a sľubujú. Dôležité je pochopiť voliča, vedieť, čo chce počuť, dostať sa do jeho hlavy. Reklama pracuje s chytľavými sloganmi, s primitívnou skratkou, či už ide o vytváranie pozitívneho imidžu klienta, alebo o poškodzovanie politického konkurenta, teda o negatívnu reklamu.
Reklamné agentúry nepočítajú s voličmi, ktorí sú politicky gramotní, majú predstavu o tom, čo môžu od politikov očakávať, a starostlivo zvažujú, kto najlepšie spĺňa ich náročné požiadavky. Títo politicky gramotní voliči tvoria menšinu, ktorá nerozhoduje voľby. Pri komunikácii s verejnosťou sa politický marketér spolieha na ľahostajnosť voličov, kalkuluje s ich nevedomosťou a počíta so všeobecnou politickou idiociou. Nie preto, že by sa nejako vyvyšoval nad voličov. Len zo skúsenosti vie, že to fungovalo minule, a preto to bude fungovať aj teraz. Ak je volič pre politika uzavretého vo vlastnej bubline záhadou, veľkou neznámou, potom politický marketér voličovi dokonale rozumie. Má ho prečítaného. Pozná cestu k jeho hlasu.
Voľby sú súbojom reklamných agentúr. Politické strany ich platia z verejných peňazí, teda štedro. Politická kampaň je výnosná záležitosť a tí, ktorí sa k nej dostanú, majú vysokú motiváciu uspieť. Ambíciou reklamnej agentúry nie je vybrať najlepších politikov s najlepším programom, ale čo najviac pomôcť platiacemu klientovi, ktorým môže byť korupčník, mafián, psychopat alebo človek bez mozgu. Z tohto pohľadu nie je politická reklama pre občana nejaké terno. Bez sugestívnej nápovede môže pri rozhodovaní tápať, ale s nápoveďou je takmer isté, že šliapne do niečoho smradľavého.
Diskusia k článku
6Martin
Pred 1 dňami
O tom, že demokracia prejde do ochlokracie (vláda lúzy) písal už historik Polybius pred viac ako 2000 rokmi. A to bola politická reklama na primitívnej úrovni.
rr09
Pred 20 hodinami
to uz je druhy skvely text autora; to aby som zacal pomaly verit, ze to nie je nahoda 🤷🏻♂️😀 / navyse je podprahovo velmi vtipny 👍 / a najvtipnejsie na tom celom je fakt, ze zrovna dezolati a slnieckari su ti, ktori su hlboko presvedceni, ze TO ONI su ti co volia rozumom a nie na zaklade emocii 😂
Gorin Gorinič
Pred 19 hodinami
Výborne zhrnuté, ako voľby nič neriešia. Otázka - ak by sa volil pilot a druhý pilot, pred letom na dovolenku, tiež by k tomu občan - dovolenkár pristupoval rovnako ? Asi sotva. A to čo si navolíme, nás môže tiež stáť život. Smutno desivé.
Palo Satko
Pred 19 hodinami
Ja by som to tak nevidel. Aj ten nahlupejší volič, niečo za vhodenie konkretneho listku chce. Samozrejme, že to nemusi byt ako pri Matovičovi, ked Rom vyšiel z volebnej miestnosti a hned hladal Pavlinku, ktora mu mala vyplatiť 500 eur, ale každy niečo chce. vyhoda politiky je ta, že netreba voličovi dat niečo konkretne ale vystačí slub. Ako vravia Česi: Slibem nazarmoutíš! No a prave pri sluboch je problem. Nemôžu všetci slubovať, že za euro bude 10 kilo zemiakov. každa strana a zoskupenie stran musi mat svoj najväčši slub, ktory bude natolko chytlavy pre voliča, že to slubene bude chciet. Podla mna sa to v Česku ustali na dvoch sluboch: Pravicovy slub: Nechceme Husáka! a Babišov slub: Dosť bolo blbečkov!
Alex
Pred 11 hodinami
v ostatnom čase ste zbytočne pesimistický až nihilisticky...a ešte vás rr pochváli...bežte na luft, Ivan, dbajte na pitný režim...